Motocykl MZ ETZ 250 produkowany był w NRD od 1981 do 19889 roku. Został zaprojektowany jako model, który miał zastąpić produkowany od 1969 roku MZ TS 250.
Nowy model miał silnik flat-twin o mocy 25 kW (34 KM) i spełniał wymagania normy emisji spalin „EURO 2” (lub EURO 1, jak nazywano go w Niemczech Wschodnich). Silnik posiadał system chłodzenia powietrzem oraz elektroniczny układ zapłonowy.
Odświeżona konstrukcja nie zawiodła
W porównaniu z poprzednikiem nowy motocykl miał większe siedzenie (z 32 cm do 33 cm szerokości), poprawione zawieszenie i większy prześwit.
MZ ETZ 250 oferowany był w trzech wersjach:
- Wersja standardowa (bez sidecara)
- Wersja Sidecar do jazdy z dwiema osobami lub transportu bagażu; model ten mógł być używany jako pojazd dwukołowy lub z wózkiem bocznym
- Wersja z wózkiem bocznym do jazdy z jedną osobą; model ten nie mógł być używany jako pojazd dwukołowy
Wschodni sznyt
MZ ETZ 250 bazował na motocyklu MZ ES 500/1 z 1975 roku, który został opracowany jako bezpośredni konkurent Kawasaki W650 i Hondy CB500T. Był on również sprzedawany jako enduro z inną ramą i zawieszeniem, nazwany ETZ 300 Enduro.
W 1986 roku wprowadzono elektroniczny układ zapłonowy jako standardowe wyposażenie wszystkich modeli. Zakłada się, że prawdopodobnie był to jeden z pierwszych przypadków zastosowania elektronicznych układów zapłonowych w motocyklu produkcyjnym.