Dwukołowa klasyka na drodze – motocykl MZ ETZ 250

Motocykl MZ ETZ 250 produkowany był w NRD od 1981 do 19889 roku. Został zaprojektowany jako model, który miał zastąpić produkowany od 1969 roku MZ TS 250.

Nowy model miał silnik flat-twin o mocy 25 kW (34 KM) i spełniał wymagania normy emisji spalin „EURO 2” (lub EURO 1, jak nazywano go w Niemczech Wschodnich). Silnik posiadał system chłodzenia powietrzem oraz elektroniczny układ zapłonowy.

Odświeżona konstrukcja nie zawiodła

 

W porównaniu z poprzednikiem nowy motocykl miał większe siedzenie (z 32 cm do 33 cm szerokości), poprawione zawieszenie i większy prześwit.

 

MZ ETZ 250 oferowany był w trzech wersjach:

 

  • Wersja standardowa (bez sidecara)

 

  • Wersja Sidecar do jazdy z dwiema osobami lub transportu bagażu; model ten mógł być używany jako pojazd dwukołowy lub z wózkiem bocznym

 

  •  Wersja z wózkiem bocznym do jazdy z jedną osobą; model ten nie mógł być używany jako pojazd dwukołowy

Wschodni sznyt

 

MZ ETZ 250 bazował na motocyklu MZ ES 500/1 z 1975 roku, który został opracowany jako bezpośredni konkurent Kawasaki W650 i Hondy CB500T. Był on również sprzedawany jako enduro z inną ramą i zawieszeniem, nazwany ETZ 300 Enduro.

 

W 1986 roku wprowadzono elektroniczny układ zapłonowy jako standardowe wyposażenie wszystkich modeli. Zakłada się, że  prawdopodobnie był to jeden z pierwszych przypadków zastosowania elektronicznych układów zapłonowych w motocyklu produkcyjnym.

 

Related Posts

Jak działa silnik hybrydowy?

Silnik hybrydowy składa się z 1) silnika benzynowego i 2) akumulatora. Zarówno silnik benzynowy, jak i akumulator mają swoje indywidualne funkcje. Silnik benzynowy wytwarza energię kinetyczną potrzebną…

Badania diagnostyczne samochodów

Badania diagnostyczne samochodów są przeprowadzane w celu zdiagnozowania ewentualnych usterek lub problemów z samochodem. Mogą być przeprowadzane przez mechanika lub w stacji kontroli pojazdów. Badanie diagnostyczne może…

Jaki płyn do spryskiwaczy wybrać?

Idealny płyn do spryskiwaczy zależy od pory roku, a to, jaki będzie potrzebny, zależy od Twojego samochodu. Większość pojazdów jest produkowana ze zbiornikiem płynu do spryskiwaczy, który…

Hamowanie silnikiem- co warto wiedzieć?

Istnieje kilka sposobów hamowania, czyli procesu spowalniania samochodu. Jednym z nich jest hamowanie silnikiem. Stosuje się je podczas jazdy w terenie pagórkowatym lub gdy chcemy szybko zwolnić….

Napęd na przednie, a tylne koła- czym się różni?

Samochody z napędem na przednie koła (FWD) są zaprojektowane tak, aby moc silnika była przekazywana na przednie koła, co jest świetne dla łatwości użytkowania. Samochody z napędem…

Jak bezpiecznie jeździć po drodze?

Jako odpowiedzialny kierowca musisz przestrzegać prawa drogowego i jeździć bezpiecznie, aby zapobiec wypadkom. Powinieneś mieć oczy na drodze, a nie na telefonie lub innych urządzeniach, które Cię…