Silnik hybrydowy składa się z 1) silnika benzynowego i 2) akumulatora. Zarówno silnik benzynowy, jak i akumulator mają swoje indywidualne funkcje. Silnik benzynowy wytwarza energię kinetyczną potrzebną do napędzania samochodu, natomiast akumulator magazynuje energię potencjalną, która w razie potrzeby zostanie zamieniona na energię kinetyczną.
Aby samochód mógł działać, musi być w nim obecna zarówno energia potencjalna, jak i kinetyczna. Kiedy samochód zatrzymuje się lub zaczyna ruszać z miejsca, wykorzystuje swoją energię kinetyczną z ruchu do uruchomienia własnego silnika. Gdy zaczyna przyspieszać, polega na energii kinetycznej ruchu, a gdy przyspiesza coraz bardziej, stopniowo wykorzystuje coraz mniej własnej energii kinetycznej, aż do momentu, gdy pozostaje jedynie niewielka ilość energii kinetycznej wytwarzanej przez koła obracające się wbrew tarciu o podłoże. W tym momencie nie może już używać własnej energii kinetycznej, ponieważ nie ma wystarczającego tarcia między oponami a drogą. Aby kontynuować jazdę w tym momencie, potrzebuje innego źródła energii kinetycznej – a to inne źródło pochodzi z hamowania regeneracyjnego.
Gdy tylko zaczynasz naciskać na hamulce, zamieniasz energię potencjalną samochodu na energię kinetyczną (jest to podobne do tego, jak sprężyna ma energię potencjalną. Więcej na startmoto.pl